پاورپوینت فصل هفتم کتاب روش های تحقیق در علوم رفتاری (ابزارهای اندازه گیری متغیرها، گروه سنجی)

دسته بندي : کتاب » علوم تربیتی
پاورپوینت فصل هفتم کتاب روش های تحقیق در علوم رفتاری (ابزارهای اندازه گیری متغیرها، گروه سنجی، مقیاس ها، آزمون ها) نوشته حسن پاشا شریفی در قالب pptx و در حجم 45 اسلاید:

بخشی از متن:
گروه سنجی، روشی برای توصیف روابط اجتماعی بین افراد و پذیرش یا طرد فرد از طرف سایر اعضای گروه است. هدف گروه سنجی، سنجش ارزش اجتماعی یا ارزش شخصی هر فرد بر اساس نظرها و نگرش های دیگر افراد گروه است. با این روش سازگاری گروهی پذیرش فرد از سوی گروه و درجه محبوبیت فرد از دیدگاه افراد گروه مورد سنجش قرار می گیرد. بنابراین، در تحقیقاتی که لازم است متغیرهایی مانند سازگاری در جمع میزان محبوبیت و میزان پذیرش افراد از سوی دیگران مورد بررسی و سنجش قرار گیرد، می توان از گروه سنجی استفاده کرد. گروه سنجی برای مطالعه درباره الگوهای دوستی و رفاقت بین دانش آموزان یک کلاس و یا افراد یک گروه و نگرش آن افراد نسبت به یکدیگر، ارتباط و پیوند گروهی و میزان طرد با پذیرش هر فرد از طرف سایر افراد به کار می رود.
گروه سنجی به شیوه های مختلف اجرا می شود که در اینجا برخی از نمونه های آن که در کارهای تحقیقاتی کاربرد بیشتری دارد، مطرح می شود.
(الف) روش انتخاب بر اساس ملاک: در این روش از افراد گروه خواسته می شود سه نفر را که دوست دارند با آنها در یک کار گروهی فعالیت کنند به ترتیب اولویت نام ببرند. موقعیت یا فعالیت مطرح شده که آزمودنی ها، افراد مورد نظر خود را برای شرکت در آن انتخاب می کنند، ملاک گروه سنجی نامیده می شود. مثال های زیر نمونه هایی از ملاک های گروه سنجی هستند که در آزمون گروه سنجی از آنها استفاده می شود.

سه نفر از بهترین یا بدترین افراد گروهتان را نام ببرید.
سه نفر را که دوست دارید با آنها یک روزنامه دیواری برای مدرسه تهیه کنید به ترتیب اولویت نام ببرید.
تعداد انتخاب ها می تواند محدود یا نامحدود باشد. بدین معنا که یا اجرا کننده گروه سنجی تعداد کسانی را که باید انتخاب شوند تعیین می کند و یا اینکه اعضای گروه هر چند نفری را که می خواهند انتخاب می کنند. به عنوان ملاک گروه سنجی باید یک موقعیت یا فعالیت واقعی که اعضای گروه در عمل فرصت و یا امکان انجام دادن آن را دارند مطرح شود. زیرا هر اندازه ملاک گروه سنجی یا موقعیت مطرح شده برای افراد گروه مورد مطالعه با معناتر باشد، نتیجه گروه سنجی معتبرتر خواهد بود.
برای اینکه نتایج آزمون گروه سنجی معتبر باشد باید همه افراد گروه با موقعیت انتخاب یا ملاک گروه سنجی آشنا باشند و همه افراد گروه بتوانند در موقعیت مطرح شده به عنوان ملاک انتخاب شرکت کنند. به عبارت دیگر، ملاک گروه سنجی یا موقعیت و فعالیتی که افراد برای شرکت در آن موقعیت یا فعالیت انتخاب می شوند باید به گونه ای باشد که تمامی افراد گروه بدون هیچگونه محدودیتی بتوانند در آن شرکت کنند. به بیان دیگر ملاک گروه سنجی نباید مستلزم برخورداری از قابلیت و یا توانایی خاص باشد. به علاوه پیش از انجام دادن آزمون گروه سنجی، محقق باید اطمینان حاصل کند که افراد گروه به قدر کافی با یکدیگر آشنا شده اند.

دسته بندی: کتاب » علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 532 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 45

حجم فایل:592 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252